Handtekeningen voor moedige vrouwen

Op 10 september 2017 waren wij met een kleine stand aanwezig op de Startdag van de Protestantse Kerk Harderwijk op het Athlosterrein. Tweeëndertig bezoekers tekenden de petities voor Tep Vanny uit Cambodja en Ebtisam al-Saegh uit Bahrein.

De 37-jarige Vanny was de spil in protesten tegen huisuizettingen in Phnom Penh. Sinds augustus 2016 zit ze gevangen en de autoriteiten doen er alles aan haar in de cel te houden. De petitie roept de premier van Cambodja op haar direct vrij te laten en alle aanklachten te laten vervallen.

Ebtisam al-Saegh uit de golfstaat Bahrein zet zich in voor de mensenrechten in haar land. Ze stelt misstanden aan de kaak, maar heeft dit al moeten betreuren met detentie, marteling en seksueel misbruik. Op dit moment zit ze gevangen op beschuldiging van terrorisme. Amnesty International bepleit bij de koning van Bahrein haar vrijlating en dringt tevens aan op een onpartijdig onderzoek naar de mishandelingen van mei 2016.