Geschreven brieven

Terugblik Write for Rights 2019

Op de bovenverdieping van de Oude Synagoge verwelkomden we de hele dag, van 10 uur ’s morgens tot 10 uur ’s avonds, enthousiaste schrijvers. En wat was de locatie op een wrange manier toepasselijk: omringd door portretten van Joodse Harderwijkers die na de Tweede Wereldoorlog niet terugkeerden.
De ernstige mensenrechtenschendingen waarvan zij het slachtoffer werden, hebben wij op 10 december een beetje bestreden door brieven en kaarten te schrijven voor hedendaagse jongeren die het moeilijk hebben. Bijvoorbeeld voor de Oeigoerse Yiliyasijang Reheman (26) die verdween toen hij in Egypte studeerde. Waarschijnlijk is hij naar de Chinese provincie Xinjiang teruggestuurd en verblijft hij nu in een van de geheime heropvoedingskampen. We schreven ook voor de Iraanse Yasaman Aryani (23) die in juli veroordeeld werd tot 16 jaar gevangenisstraf omdat ze op Internationale Vrouwendag zonder hoofddoek op in een trein bloemen uitdeelde.

Voor deze jongeren en 8 andere konden we aan het eind van de avond 304 brieven en 302 kaarten tellen. Onze bijdrage aan een wereldwijde lawine van brieven die deze kinderen en jongeren kracht geven en voor hen opkomen. Wij danken alle Harderwijker en Ermelose schrijvers, en met name de scholieren onder hen, hartelijk voor hun inzet!