Mooie Startzondag

Voor ons als Amnestygroep Harderwijk was de startzondag van de Protestantse Gemeente Harderwijk op 8 september 2019 een prima dag. We werden verwend met heerlijk zonnetje, maar ook de organisatie zorgde goed voor ons. Wij stonden met een kraam waarin we twee petitielijsten hadden: Vrijheid voor Ciam Alid Ahmed en Bescherming voor Amazonevrouwen.

De 21-jarige Ciam Alid Ahmed uit Eritrea wordt al ruim zes jaar vastgehouden op een geheime locatie. Ze werd opgepakt toen ze op 15-jarige leeftijd probeerde Eritrea te verlaten zonder toestemming van de overheid. Normaal krijg je 6 maanden cel voor een vluchtpoging. Maar Cihams vader, voormalig minister van Informatie en zelf het land ontvlucht, was volgens de regering betrokken bij een staatsgreep. Daarom zit Ciham nog steeds vast – om hem te straffen. De petitie roept de Eritrese autoriteiten op om Ciham Ali Ahmed onmiddellijk vrij te laten.
Iedere inwoner van Eritrea van tussen de 18 en 50 jaar moet in dienst. Vooral jonge mensen proberen Eritrea te ontvluchten, omdat ze geen zin hebben in de verplichte militaire training en -in de praktijk- jarenlange dwangarbeid.

De tweede petitie vraagt om bescherming voor Ecuadoraanse Salomé Aranda. Zij wordt bedreigd omdat ze zich inzet voor de bescherming van het Amazonegebied, het grootste regenwoud ter wereld. Dit doet ze samen met andere mensenrechtenverdedigers als Patricia Gualinga, Nema Grefa en Margoth Escobar. Ze noemen zich ‘de Amazonevrouwen’. Alle vrouwen worden aangevallen en met de dood bedreigd. De daders blijven onbekend. Amnesty International roept de procureur-generaal van Ecuador op de Amazonevrouwen te beschermen en de daders te berechten.
Salomé is de leider van de inheemse Kichwa-gemeenschap in Ecuador. Met de Amazonevrouwen protesteert ze onder andere tegen de oliewinning in het Amazonegebied, die een ernstige bedreiging vormt voor het milieu. Ook voeren de Amazonevrouwen actie tegen seksueel geweld tegen inheemse vrouwen.

In het prachtige Plantagepark heerste een ongedwongen en gezellige sfeer. We stonden mooi in de route, er was veel belangstelling voor de kraam en er werden spontaan handtekeningen gezet, in totaal 101 stuks. Door de oprechte belangstelling konden we veel uitleggen en reclame maken voor het werk van Amnesty. Dank aan deze betrokken Harderwijkers!